Неділя, 29.06.2025, 06:13
Вітаю Вас Гість | RSS

Мірошниченко Лідія Василівна

Меню сайту
Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Дидактичний матеріал за темою "Службові частини мови" 7 клас

Дидактичний матеріал з української мови

за темою «Службові частини мови» 7 клас

Прийменник

І. Словникові диктанти

Невидимість; не великий, а малий; не друг, а ворог; недисциплінований; небезпека; невміння щось зробити; символ непохитності і відданості Батьківщині; нещастя; немилосердя;.

(21 слово)

Час від часу, науково-популярний, заполоччю, неприязно, не списати, не спалити, неволити, непокоїтись, на-гора, яхт-клуб, щосили, цей-таки, уже ж бо, тритонний, спецшкола, схибити.

(23 слова)

Віддзеркалюється, нашвидкуруч, в цілому, по можливості, рік у рік, запанібрата, на славу, дедалі, анічого, унічию, наспіх,дощенту, колись-то, візаві, втричі, по честі.

(20 слів)

Чималий, якнайшвидше, прийшов-таки, ходи-бо, все ж таки, недоплачувати, нівідкіль, ні до чого, анічичирк, щодобовий, будь-що-будь, інженер-технік-технолог, кількасот, нібито, як-небудь.

(20 слів)

II. Розподільні диктанти

У першу колонку запишіть прийменники з іменниками, у другу –  прислівники. Поясніть написання прийменників та написання префіксів.

Спідлоба, з-під брови, з переляку, з-перед очей, знадвору, з-над хмар, спросоння, з-поміж приятелів, з початку розповіді, спочатку, знічев’я, спідсподу, з приводу повідомлення, з-проміж земляків, спозаранку, зненацька.

(25 слів)

IІІ. Вибіркові диктанти

Випишіть з тексту сполучення слів, до яких входять прийменники.

Поясніть їх написання.

Якби комусь спало на думці викарбувати на мармуровій стелі імена всіх українських співаків, перед голосом яких світ схиляв голову і майже непритомнів від захвату, вона піднялася б у піднебесся чи не до самісінького сонця... Український голос – це наш унікальний генний код, що ревно плекається і збагачується від віку до віку як неоціненний скарб, можливо, саме в цьому наш секрет, таїна, гарант вічності і невичерпності? (З журналу)

(64 слова)

Випишіть похідні прийменники, визначте, від яких частин мови

вони утворені.

1. Світанок нас застав коло невеликого сільця (П. Вернигора). 2. Літак уже набрав чималу висоту і тепер летить, роблячи велике коло над аеродромом    (П. Собко). 3. Із-за лісу, з-за туману, місяць випливає (Т. Шевченко). 4. Хата була третя від кінця й стояла край вишневого садочка (І. Нечуй-Левицький).    5. Червоні круги літали перед його очима та розпливалися (М. Коцюбинський). 6. Мов ті валькірії, круг неї танцюють, граються дівчата (Т. Шевченко).

(50 слів)

Із тексту випишіть прийменники

Щоб зір не погіршувався, дотримуйтесь « зорового режиму» - читайте на відстані 30 – 40 сантиметрів. Від тексту, через 40 хвилин роби перерву на 10 – 15 хвилин. Вживай моркву, молоко, сир, зелень, цитрусові – основні  джерела вітамінів для підтримки зору.

(36 слів)

ІІІ. Пояснювальні, коментовані диктанти

Перепишіть речення. Поясніть вибір орфограм у прийменниках.

І проміж нас живе ясна і чиста слава великого Франка. Він слухав голоси з низин і з-понад хмар (М. Рильський). Незважаючи на спеку й духоту, косарі співали косарських пісень (І. Нечуй-Левицький). У понеділок рано виринало блискуче сонце з-поза рожевих хмаринок (І. Франко). Тече вода із-за гаю та попід горою. Хлюпочуться качаточка поміж осокою (Т. Шевченко).

(47 слів)

Наперекір знегодам; з-поза хат; із-за лісу; назустріч бурі; посеред жита; з-перед носа; попід вікнами; наприкінці відпусток; з-попід воріт; з-над річки; поза село; під час бою; понад хмари; уві сні; задля нас; з-поміж гілля.

(32 слова)

ІV. Вільні диктанти

Можна читати по-різному. Поглинати книгу без розбору, цікавитися лише фабулою. Під час такого читання мало що залишається в голові. Краще менше прочитати, але більше подумати над її змістом, над характерами людей, виведених у цій книзі, постаратися самостійно оцінити книгу – чи хороша вона, чим хороша, записати про неї у себе в записній книжці. (З журналу)

(53 слова)

Критикувати, засуджувати, обурюватись може будь-хто, навіть дурень; здебільшого вони цим і займаються. А от для розуміння інших, уміння прощати їм їхні помилки потрібен вольовий характер і контроль над власними почуттями. Карлейль (англійський філософ) стверджував: «Велика людина є великою і в своєму ставленні до маленьких людей». Замість того, щоб засуджувати один одного, спробуймо порозумітися. Спробуймо збагнути, чому діємо так чи інакше. Це набагато корисніше й цікавіше, ніж критикувати. Сіймо симпатію, терпимість і доброту. Це означає: бути милосердним. Доктор Джонсон говорив: «Сам Бог не велів нам засуджувати ближнього до кінця його днів» (Дейл Карнегі «Як здобувати друзів і впливати на людей»).

(90 слів)

V. Контрольні диктанти

Кожне дерево в лісі живе своїм життям, по-своєму розвивається, по-своєму шумить. Підіть у ліс, заплющить очі і по шелесту листя вгадуйте породу. Дуб буває особливо хороший, коли він росте на галявині і інші дерева не заважають йому розвиватися. Дуб – дерево міцне. Навесні на ньому довго не розпускаються бруньки, в той час як весь ліс навколо вже одягся у весняне святкове вбрання. Повільно росте листя дуба, але зате воно не боїться ні бур, ні приморозків. Дубове листя передчасно не пожовкне, не опаде. Його молоде, часто червонувате листячко росте і наливається не ніжно-зеленим кольором трави, а темною зеленню. Якщо вітер дуже тривалий, зашумить дуб і шумить довго завзято. Його низький голос можна розпізнати серед найрізноманітнішого шуму лісу (За Ю. Збанацьким).

(115 слів)

Були в давні часи меценати письменства, що збирали перші бібліотеки.

Князь Ярослав Мудрий заснував такий книгозбір у Києві. Волинський князь Володимир Василькович власноруч переписував книги, оправляв їх у дорогоцінні оправи й розсилав у дарунок різним церквам і монастирям. Книжку цінували задля того, що вважали її джерелом знань, проводирем у життя. Читати книги — це обов’язок освіченої людини. Один літописець зауважує: «У словах книжних знаходимо мудрість і здержливість. Бо це ріки, що наводнюють світ, це джерела мудрості».

У різних збірниках повно наук про значення книг. «У книгах є незмірена глибина. Як пошукаєш у книгах пильно мудрості, знайдеш велику користь для душі своєї». «Книги подібні до морської глибини, — хто пірне у них, той знаходить дорогоцінні перли» (За І. Крип’якевичем).

(103 слова)

Сполучник. Частка. Вигук

І. Словникові диктанти

Не сьогодні-завтра; напередодні; минуло небагато часу; абияк; дедалі менше; знайшов-таки; не старанно, а як-небудь; говорити невиразно, нелогічно; не можна вживати; востаннє про це говорити; поки не пізно.

(25 слів)

Перед озером, з-над прірви, з-попід урвища, поміж деревами, з-поміж дерев, попри всі недоліки, із-за гаю, з-над хмаровиння, назустріч бурі, наперекір долі, поперед батальйону, з-під нагляду, заради кар’єри, наприкінці виступу.

(25 слів)

Охоплене полум’ям село Тухля; оточене з усіх сторін військо; осуджений дочкою Мирославою; не міг бути з усіма, бо був поранений; спалахує полум’ям; захоплене монголо-татарами село; розбійничали, розправлялися, розкрадали все вороги.

(25 слів)

У напрямку, на випадок, під час роботи, нарівні з матір’ю, вздовж, незалежно від погоди, внаслідок змін, при лузі калина, пригадується мені, від долини відлунала пісня, з метою.

(25 слів)

Намалював би, переказуйте ж, невже ж таки, годі бо, ще й, навряд чи, візьми-бо, візьми ж бо, таки попередив, знали-таки, такі-от, допоміг же таки, не можна, ні вночі, ні вдень.

(25 слів)

II. Вибіркові диктанти

Випишіть службові частини мови в три колонки: прийменники,

сполучники, частки.

За це всім миром варто встати, щоб подолати сили злі, щоб був і син, і була мати, і справжні люди на землі. Сьогодні з серця України, з просторів синього Дніпра, до молдованина і фінна доходить голос Кобзаря. В сім’ї великій, вольній, новій в святім шевченківськім краю перед Титаном у поклоні схиляєм голову свою. Не гріх навчатися і пам’ятать своє, аби не затоптати під власні ноги культури нашої скарби (Б. Деггярьов).

(67 слів)

Випишіть в першу колонку сполучники сурядності, а в другу —

підрядності.

Однак, і, й, та, якщо, через те що, як, проте, немов, щоб, хоч, бо, коли, а, зате, для того, щоб, тому що, наче, дарма що, нібито, або ... або, то ... то, неначебто.

Випишіть спочатку прості, потім складені сполучники. З трьома складеними сполучниками складіть речення.

Проте, незважаючи на те що, нібито, що, тому що, якби, бо, немовбито, у зв’язку з тим що, щоб, проте, для того щоб, хоча б, коли б, але ж.

         Випишіть сполучники

Мати – й – мачуха

  Зійшли, станули з полів сніги. Духмяним вітром війнув над землею чарівник -  квітень. І ось уже повсюдно з’явились яскраво – жовті, сонячно – променисті суцвіття – кошички. Це розгорнув свої квіточки назустріч сонцю і теплу підбіл звичайний. У  народі поширена й інша назва – мати – й – мачуха. Славиться підбіл лікувальними якостями. Відвар чи настій листків мати – й – мачухи вживають при запаленні горла, бронхів, легень. Свіжим соком листя лікують різні захворювання шкіри.

(66 слів)

Із тексту випишіть частки, поділіть їх на групи за значенням.

Розберіть за будовою виділені слова.

Що ж діяти? На те й лихо, щоб з тим лихом битись. Чує серденько недоленьку, сказати не вміє. Сирота Ярема, сирота убогий: ні сестри, ні брата, нікого нема. Дивись, аж світає, край неба палає (Т. Шевченко). Що то за краса! (Л. Українка). Чи доводилось вам коли подорожувати Дніпром теплої літньої ночі? (Г. Цюпа)

(48 слів)

Випишіть вигуки, охарактеризуйте значення кожного з них.

1. Овва! Такий же ти, Кіндрате! 2. Ох, братику! Теля я в його з’їв. 3. От, справді, світ тепер який бридкий!.. 4. А що? Попавсь? От тобі й на. 5. «Гай-гай! — Пацюк мовля. — Раденька, як кажуть, що дурненька!» 6. Чи бач! Ще і базікать стало! 7. «Гов, дядьку!» — хтось гукнув близенько (Л. Глібов).

(44 слова)

III. Диктанти-завдання

Запишіть, розкриваючи дужки. Визначте, коли не виступає префіксом,

а коли — часткою.

1. Те, що можна зробити сьогодні, (не) відкладай на завтра, бо «(не) хай)» -  поганий, чоловік (Донченко). 2. Поїзд мчав майже (не) зупиняючись. 4. І все (таки) до ранку міст ще (не) був закінчений (О. Гончар). 4. З лісу (не) долітали (ні) які звуки (Десняк). 5. Полетіла б я до хмар, коли б крильця мала. (Не) страшні для мене вітри, (ні) підводнії каміння, — я про них (би) й (не) згадала в краю вічного проміння. (Не) вже тобі (не) воля (не) обридла? (Л. Українка)

(61 слово)

Перепишіть речення, розкривши дужки. З’ясуйте, де б – частка, а де – частина сполучника.

1. Що (б) мені подарувати мамі, що (б) день народження надовго запам’ятався їй? 2. Як (би) ми прислухалися до думок дорослих, то менше (б) помилялися. 3. Що (б) швидко запам’ятати прочитане, треба постійно тренувати пам’ять. 4. Що (б) ми не робили, чим (би) не займалися, нам завжди на допомогу прийде вірний помічник – книга. 5. Як (би) не було важко в житті, все ж треба не зупинятися на півдорозі (З творів учнів).

(59 слів)

Перепишіть речення. Поставте, де необхідно,  кому перед сполучником як. Поясніть її постановки.

1. Я виглядала тебе як вишневий садок виглядає соловейка (В. Сухомлинський). 2. Я плакала за тобою як маленьке пташеня плаче за пташкою (В.Сухомлинський). 3. Роса посипалась як дощ. Посипався як з решета наглий краплистий дощ, а далі полив як з відра (І. Нечуй-Левицький). 4. Моя любов як море, шо висохнуть не може (В. Сосюра). 5. Голова без розуму як ліхтар без свічки (Нар. творч.). 6. Кругом поле як те море.  – Кругом поле як те море широке синіє (Т. Шевченко). 7. Прокіп підходив спокійний і діловий як завжди (М. Коцюбинський).

(69 слів)

IV. Кодові диктанти

Прочитайте прислів’я, позначте в них сполучники й однозвучні з ними сполучення слів. Код 1 — сполучники, код 2 — сполучення слів.

1. Наука в ліс не веде, проте з лісу виводить. Не говори багато про те, що знаєш, але знай про що говориш. 2. Щоб добре жити, треба працю любити. Що б на серці не робилося, то на лиці не втаїться. 3. Якби такий до роботи, як до розмови. Якби йому сказати, щоб він пішов із хати? (Нар. творч.)

(53 слова)

Код 1 – сполучники єднальні, код 2 – сполучники протиставні, код 3 –  сполучники розділові. Зробіть синтаксичний розбір другого речення.

1. І соловейко на калині то затихав, то щебетав (Т. Шевченко). 2. Над озером пливла м’яка й тендітна тиша. 3. Нарешті з-за коси виринув човен, наближався скоро, але тихо (З творів М. Хвильового). 4. Хоч кобилу вовки з’їли, та голоблі цілі. 5. Хату обдирає та сіни лагодить. 6. Ходив три дні та виходив злидні. 7. 1 холодно, і голодно, і додому далеко (Нар. творч.).

(48 слів)

Код 1 –  сполучники, що з’єднують частини складного речення;

код 2 – сполучники, що з’єднують частини простого речення;

код З – сполучники, що з’єднують однорідні члени речення.

1. Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати     (В. Симоненко). 2. Бог для того послав на землю ніч, щоб у тиші росло усяке зілля і відпочивала людина (М. Стельмах). 3. Як би я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко на схід сонця золотим шляхом поплисти (Л. Українка).  4. Любить людей мене навчила мати і рідну землю, що б там не було (В.Симоненко). 5. Без пісні, що її співала мати, я навіть дня прожити би не зміг (В. Вихрущ). 6. Довго співали дівчата, довго гуляли хлопці, незважаючи на те, що другого дня треба було рано вставати (І. Нечуй-Левицький). 7. Якщо втрачено все, залишається совість (Л. Первомайський). 8. Не мудруй багато, а працюй завзято (Нар. творч.).

(86 слів)

V. Розподільні диктанти

Запишіть сполучення слів: у першу колонку – із прийменником, у другу –  із сполучником.

Трактор або комбайн; боротися за мир; мати й дочка; розповідати про екскурсію; відпочивати у таборі; вранці та ввечері; повільно, але правильно; вийти на прогулянку; маленький, зате спритний; то дощ, то мокрий сніг; звітувати про роботу.

(35 слів)

Розподіліть у дві колонки прості й складені сполучники. Зробіть синтаксичний розбір останнього речення.

Катамаран

На човні ви вже, напевно, плавали і знаєте, як він може нахилятися бортом після того, як порушується рівновага. А якщо дуже різко порушити рівновагу, то човен може перевернутися. Для того, щоб мати стійке судно-катамаран, досить поставити два човни бортами паралельно один одному і скріпити їх між собою. Перевернути його не вдасться, навіть якщо сильно розгойдати. Великі й малі катамарани бороздять сьогодні водні простори в усьому світі (3 журналу).

(61 слово)

VI. Пояснювальні, коментовані диктанти

Поясніть написання часток, вигуків, прийменників, сполучників.

Не так давно Україна здобула незалежність, стала самостійною, вільною державою. Та розквітне наша земля тільки тоді, коли кожен українець поміж іншими українцями пам’ятатиме, що Україна та її доля починається з кожного з нас: із тебе, з нього, з мене, з неї. І не закінчується ні тобою, ні мною, ні ним, ні нею. Усі ми сподіваємося, що в третьому тисячолітті українська держава стане однією з найрозвиненіших країн у світовій спільноті, у добрі й злагоді житиме поміж іншими народами. Українців знатимуть і поважатимуть, пишатимуться духовною красою, що запанує серед них. Бережімо природу, любімо сонце, що сяє з-понад хмар, золоті ниви під рідною блакиттю. Нехай квітне чистотою і зеленню, радує живими істотами, щоб кожній людині з-поміж людей було щастя та добробут із роси і води (3 журналу).

(123 слова)

Поясніть постановку розділових знаків. Підкресліть прості і складені

сполучники. Розберіть за членами речення друге речення.

Заєць в народній уяві пов’язується з нечистою силою. Вважалося, що заєць створений чортом і служить йому, тому зустріч із цією твариною віщує невдачу. Для того щоб запобігти цьому, на дорогу кидали жмут сіна. На Харківщині вірили, що заєць, з’явившись поблизу житла, віщує біду. Через те, що вухатий пробіг через обійстя, може трапитися пожежа. Та незважаючи на те, що зайця побоювалися, він все ж був улюбленим персонажем дитячих казок, у яких, до речі, уособлював найчастіше боягузство (За книгою «Українська минувшина).

(71 слово)

VІI. Вільні диктанти

Не золото робить людину щасливою. Матеріальний достаток може зробити побут зручним та приємним, проте ніякі зручності не замінять людині справжнього щастя. Бо щастя — не гроші, не коштовності, не заморський автомобіль і не квадратні метри. Щастя — це довге і спокійне життя твоїх старих батьків та змістовне й безбідне життя твоїх дітей. Недарма кажуть у народі: все купиш, лише тата й мами ні.

Щастя — це вміння повністю розкрити свої здібності, жити серед людей, які тобі цікаві і яким цікавий ти.

Щастя — це справжня і вірна дружба. А вірний приятель, як кажуть, найдорожчий скарб.

Щастя — це розуміння з боку близьких та рідних тобі людей. А цього, як відомо, за жодні гроші не купити.

Ось чому ніяке в світі золото повністю щасливою людину зробити не в змозі (Учнівський твір).

(130 слів)

Патріотизм і національне почуття невіддільні. Людина, яка ставить себе поза народом, серед якого живе і якому вона належить, але якому вона не служить правдою і вірою, нічого доброго не зробить і для іншого народу.

І коли вам скажуть, що хтось з українців, живучи в себе вдома і не знаючи своєї рідної мови, дуже любить російську мову, не вірте цьому. Людина, яка зреклася своєї рідної мови тільки для того, щоб показати свої «інтернаціональні почуття», скрізь викликатиме тільки недовір’я і сіятиме неміч (В. Земляк).

(81 слово)

VIІІ. Контрольні диктанти

Вічне слово

З-поміж безлічі книг поодиноко виділяються ті, що мають для народу значення заповітне. До таких належить «Кобзар» Тараса Шевченка. Це книга, яку народ український поставив на першому місці серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів.

У цій визначній книжці клекоче ціле море горя народного. У ній –  невольницький поклик до помсти і ніжна, чарівна краса української пісні. Шевченкова поезія, ставши рідною мільйонам людей, перелунюється між народами, твори його читають на десятках мов. Щодалі він мовби росте своєю силою, славою, непогасним світлом тієї енергії, що її колись випромінило його серце. До всіх народів світу, до цілого людства приходить нині Шевченко. Кожен народ читатиме його по-своєму. По-своєму читає Шевченка кожне нове покоління, беручи з його невичерпно щедрої спадщини те, що є найближчим, найжагучішим для людей сучасності (За О. Гончаром).

(122 слова)

Роксолана

Дружина турецького султана Сулеймана І, якого в Туреччині йменували Законодавцем, а в Європі Пишним, походила з України. Вона була відома під іменем Роксолани, що означає «русинка», тобто українка. По-турецьки її ще називали Хуррем, що в перекладі означає «радісна». Однак справжнє її ім’я було Настя Лісовська.

Народилася вона 1505 р. в місті Рогатині (Галичина). У 1520 році під час нападу татар Роксолану захопили в полон і продали в Константинополь до султанського гарему. Згодом вона стала дружиною султана. Протягом тридцяти років, аж до самої смерті Роксолани, владний Сулейман перебував під її необмеженим впливом.

Роксолана домоглася страти впливового візира Ібрагіма, головнокомандуючого султанської армії, і старшого сина султана Мустафи. Вона навіть організувала змову проти самого Сулеймана. Хоч змову розкрили, Роксолану не було покарано, так підкорявся їй султан (За Оленою Апанович).

(121 слово)

 

Категорія: Мої статті | Додав: lida300970 (04.01.2015)
Переглядів: 15142 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук